QUÈ ÉS LA BIBLIOTECA HUMANA?

La Biblioteca Humana és una iniciativa nascuda a Dinamarca l'any 2000, que s’ha expandit a més de 80 països arreu del món, i que el passat 4 de novembre de 2023 es va estrenar a L'Hospitalet, al barri de Les Planes - La Florida.

​

Una iniciativa d’aprenentatge global, innovadora i pràctica basada en crear un marc segur per a converses personals que ajuden a desafiar els prejudicis, combatre la discriminació, prevenir conflictes i contribuir a una major cohesió humana superant les diferències socials, religioses i ètniques. Un espai per al diàleg, on discutir temes tabú de manera oberta i sense condemna. Un lloc on les persones que difícilment parlarien entre elles, troben espai per a la conversa.

––

Cada edició de Biblioteca Humana presenta el seu propi catàleg de títols o “llibres humans”, persones que han patit discriminació o rebuig social a causa del seu estil de vida, del seu origen, de la seva religió, o de les seves circumstàncies vitals, entre d’altres.

En un esdeveniment obert al públic, els llibres humans “es presten” a lectors i lectores, brindant-los l'oportunitat d'escoltar les seves històries, amb la finalitat de trencar barreres socials, desafiar estereotips i prejudicis, i contribuir a la construcció d'una societat més justa i inclusiva.

BHLH_credit foto_Human Library3.png

LA PRIMERA BIBLIOTECA HUMANA DE L’HOSPITALET

La primera edició de Biblioteca Humana de L’Hospitalet va tenir lloc el matí del 4 de novembre a la Biblioteca de La Florida, un espai segur on lectors i lectores van poder conversar amb els llibres humans en petits grups i escoltar experiències personals amb la finalitat d'ampliar els seus horitzons i comprendre millor la diversitat humana.

L’esdeveniment es va estructurar en tres franges de lectura, i les persones lectores es podien inscriure a través d'un formulari (inscripció gratuïta), o al taulell de la Biblioteca de La Florida.

En el catàleg de la primera Biblioteca Humana de L’Hospitalet, a La Florida, es poden trobar “lectures” relacionades amb la salut mental, la ideologia, l’estatus social, la identitat de gènere, les relacions familiars, entre d’altres temàtiques.

​

––

La Biblioteca Humana de L’Hospitalet és una iniciativa promoguda per l’Ajuntament de L’Hospitalet, amb la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i de la Diputació de Barcelona, i co-organitzada per Biblioteques de L’Hospitalet (Biblioteca La Florida), Pla Integral Les Planes - Blocs Florida, Servei d’Acollida i Integració, Servei de Mediació Comunitària i Àrea d’Educació, Innovació i Cultura de l’Ajuntament de L’Hospitalet, i per les entitats Escola de Vida Les Planes La Florida, AFA Joaquim Ruyra i Artticco.

En el projecte també hi ha participat activament una àmplia xarxa de persones voluntàries i col·laboradores d'associacions, institucions i entitats del barri de Les Planes - La Florida.

BHLH_credit foto_Human Library1.png

L’ORIGEN DE LA BIBLIOTECA HUMANA

La Biblioteca Humana, "Menneskebiblioteket", en danès, i “Human Library” en el context internacional, va ser creada a Copenhaguen a la primavera de 2000 per Ronni i Dany Abergel, Asma Mouna i Christoffer Erichsen.

El primer esdeveniment va estar obert durant vuit hores al dia durant quatre dies seguits i va presentar més de cinquanta títols diferents. Més de mil lectors van aprofitar l'oportunitat, deixant sorpresos els llibres, bibliotecaris, organitzadors i lectors per la recepció i l'impacte de la Biblioteca Humana.

A dia d’avui es duen a terme Biblioteques Humanes a sis continents i més de 80 països arreu del món, que abasten des de l'escola secundària fins a l'educació superior, passant per la formació mèdica o la participació cívica, per tal de millorar la comprensió de la diversitat i per ajudar a crear comunitats més inclusives i cohesionades a través de diferències culturals, religioses, socials i ètniques. La Biblioteca Humana també ofereix formació en diversitat, equitat i inclusió a empreses que volen incorporar la comprensió social a la seva força laboral, així com augmentar la seva consciència cultural per establir relacions més profundes amb els clients.

Web Human Library Organization: https://humanlibrary.org/